בית אבות סיעודי

בית אבות סיעודי דומה לכל בית אבות בהענקת שירותי הגנה ונוחות לאוכלוסייה של קשישים. ההבדל הוא שבית אבות רגיל נועד לספק סביבה מוגנת ובייחוד חיי חברה ופעילויות פנאי מתאימות לקשישים ואילו בית אבות סיעודי, אשר מעניק את אותם הדברים, מעניק בנוסף גם סיוע סיעודי בביצוע פעילויות בסיסיות יומיומיות – סיוע אשר אינו מסופק בבית אבות רגיל או דיור מוגן.

מי זקוק לבית אבות סיעודי?

קשישים המוגדרים סיעודיים, וזה אומר – קשישים אשר מתקשים בביצוע של כמה פעולות בסיסיות כמו אכילה ושתייה, רחצה, או ביצוע כל פעולה בסיסית אחרת הנדרשת על בסיס קבוע ויומיומי .

קשיש יכול להפוך לסיעודי בעקבות מחלה, תאונה או פשוט הידרדרות הדרגתית ברמת התפקוד שלו ובביצועיו את הפעולות היומיומיות. הטיפול אשר מדרש בעקבות שינוי מצב שכזה הוא אינטנסיבי ואף תובעני לעיתים. בפני משפחה של קשיש אשר הופך להיות קשיש סיעודי שאינה יכולה לספק לו את הטיפול הזה בעצמה מפאת חוסר זמן, למשל, עומדות שתי אופציות:  לשכור את שירותיו של מטפל סיעודי שיתגורר עם הקשיש ויעניק לו את הסיוע הצמוד, או להעתיק את מקום מגוריו של הקשיש אל בית אבות סיעודי, שם נמצא באופן שוטף צוות סיעוד וטיפול מיומן אשר ידאג לכל הסיוע הנדרש, ובמסגרת זו יזכה הקשיש גם לפיקוח והשגחה בריאותיים.

כיצד מוגדר קשיש כסיעודי?

לא כל קשיש נחשב לקשיש סיעודי ועל מנת להיחשב לכזה באופן רשמי, יש לעבור את מבחן ADL – מבחן התלות, אשר בוחן את יכולות הקשיש בביצוע סדרה של שש פעולות יומיומיות בסיסיות.
גם קשישים הנמצאים במצב של תשישות נפש נחשבים לסיעודיים, בדרך כלל עקב מחלות כמו אלצהיימר.

מוסדות סיעודיים

ישנם בתי אבות סיעודיים אשר בהם כל המוסד מתפקד כמוסד סיעודי ויש מוסדות אחרים (בית אבות, בית דיור מוגן) בהם ישנה מחלקה סיעודית נפרדת או מספר מחלקות סיעודיות המטפלות כל אחת במצב סיעודי אחר.

כל מוסד סיעודי, בין אם מחלקה סיעודית או בית אבות סיעודי, פועל באישור ובפיקוח של משרד הבריאות. כאשר מחפשים מוסד סיעודי לאדם קרוב ניתן לפנות לגורמים הרשמיים ולקבל מהם רשימה של בתי אבות, או מוסדות עם מחלקות סיעודיות הפועלים באופן חוקי ומפוקח. במהלך התהליך הזה חשוב להתאים את בית האבות הסיעודי לצרכיו האישיים של הקשיש ולוודא כי אותו מוסד מעניק את הטיפול המתאים לצרכים אלו.

הטיפול והסיוע של בית אבות סיעודי

  • טיפול סיעודי – מתן מענה לכל המגבלות מהן סובל הקשיש, ובכלל זה נכנס הסיוע ברחצה, לבישת בגדים, אכילה והתניידות ממקום למקום.
  • טיפול והשגחה רפואיים –  בבית אבות רגיל נוכחותם של צוות רפואי (ובעיקר רופאים) הינה מוגבלת. בבית אבות סיעודי, לעומת זאת, נוכחותם חייבת להיות סביב השעון ובמתכונת מוגברת יותר, כמו כן – על צוותים אלו להיות מקצועיים ומנוסים בטיפול בחולים סיעודיים.
  • שירותים רפואיים – אספקת השירותים הרפואיים באופן שוטף היא בגדר חובה כאשר בוחנים בית אבות לקשישים סיעודיים – האם נערכות בדיקות דם במקום או שמא ייאלץ הקשיש להתנייד אל מחוץ לבית האבות כל אימת שיצטרך לתת דם או לראות רופא מומחה.
  • טיפול מתאים לתשושי נפש – על הצוות הסיעודי והרפואי להכיר מצבים סיעודיים של תשושי נפש ולהיות מנוסה בטיפול בהם – אלו קשישים אשר בדרך כלל סובלים מחוסר התמצאות, ירידה באינטיליגנציה, חולי אלצהיימר, דמנציה ועוד.
  • ניתן למצוא בתי אבות סיעודיים מיוחדים אשר מתמחים בטיפול בחולי אלצהיימר, באופן כזה, מובטח כי הקשישים אשר זקוקים להשגחה סביב השעון ולשהייה במקום סגור אשר לא ניתן לצאת ממנו לבד – אכן יהיו בתנאים אלו.
  • כבבית אבות רגיל, גם בבית אבות סיעודי חשוב שתהיה מערכת של חיי חברה ותרבות – ובמקרה זה, עליה להתחשב במגבלות הפיזיות או הנפשיות של הקשישים ולהיות מותאמת עבור היכולות ותחומי העניין שלהם.
  • תנאי הדיור המוצעים לדיירים בבתי אבות סיעודיים או במחלקה סיעודית ייעודית כלשהי, משתנים ממוסד אחד למשנהו. במרבית המוסדות המגורים כוללים אדם נוסף בחדר, וכך או כך, בכל החדרים יימצא המרחב המתאים עבור מעבר של כיסא גלגלים בחופשיות וכן חדרי רחצה מרווחים ומאובזרים באביזרי עזר שונים לתמיכה (כמו מוטות או מושבים מיוחדים לאסלה).
  • ברוב בתי האבות ישנה אחות תורנית, אשר אחראית על מתן תרופות לדיירים בזמנים קבועים והיא זו אשר תעניק להם טיפול וסיעו ראשוניים בעת מקרה חירום.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר