אובדן כושר עבודה

אובדן כושר עבודה הינו מצב בו עקב פציעה או מחלה, כושר העבודה של אדם נפגע וכתוצאה מכך נישנה ירידה בהכנסותיו עד למצב בו הוא אינו משתכר כלל.

כאשר אדם מגיע למצב בו כושר העבודה שלו נפגע עליו לבדוק מהיכן יוכל לקבל פיצוי כספי שיאפשר לו להמשיך ולהתקיים בכבוד: האם הפיצוי יגיע מכספי המדינה, כספי הפנסיה או כספי הביטוח. במקרה של אובדן כושר עבודה חשוב להכיר את הזכויות המגיעות למי שנפגע.

במקרים כאשר האדם אינו מכיר את זכויותיו, יתכן מצב ובו הוא אינו מקבל כספים שמגיעים לו ואורח חייו נפגע בצורה משמעותית. קבלת פיצוי כספי בגובה המתאים ומן המקורות המתאימים יעשה רק אם האדם יתעקש על כל זכויותיו.

אובדן כושר עבודה – מה עושים?

מי שכושר עבודתו נפגע יכול לקבל פיצוי משלושה מקורות: עיקריים:

  • ביטוח לאומי: לתביעת נכות כללית או נכות נפגעי עבודה
  • פנסיה: לקבלת פנסיה תקציבית או צוברת
  • פוליסת ביטוח אובדן כושר עבודה: תביעת ביטוח מנהלים או ביטוח פרטי

ביטוח לאומי

פיצוי נפגע עבודה: אדם אשר ארעה לו תאונה במקום עבודתו או בדרך לעבודה ומממנה, או שמה הוא סובל ממחלת מקצוע (מחלה הנגרמת כתוצאה מגורם מזיק במקום העבודה) רשאי לתבוע פיצוי נפגע עבודה. ראשית משולמים דמי פגיעה עבור תקופת ההחלמה לתקופה של עד 91 יום. בנוסף, במקרה של נכות ואובדן כושר עבודה הנפגע יהיה זכאי למענק חד פעמי כשאחוזי הנכות קטנים מ-19% או קצבה חודשית כאשר האחוזים גבוהים מ19%. גודל המענק תלוי בשכר הנפגע בשלושת החודשים שקדמו לפגיעה. עבור שכירים הקצבה תושפע ממשכורת ממוצעת משלושת החודשים האחרונים ואילו עבור עצמאיים גובה הפיצוי יושפע ממקדמות ששולמו שלושה חודשים טרם הפגיעה.

קצבת נכות: תביעת פיצוי מהביטוח הלאומי רשאי לדרוש מי שכושר ההשתכרות שלו נפגע עקב מצבו הרפואי בלמעלה ממחציתו. קבלת קצבת הנכות תלויה באחוזי הנכות הניתנים על ידי ועדה רפואית ייעודית וגובה מושפע גם הוא מאחוזי הנכות ונע בין 1,162 ל2,245 ₪.

במקרה של מצב סיעודי, ניתן לקבל תוספת לקצבת הנכות בגובה של 50-150% לצורכי סיוע סיעודי.

פנסיה

אדם יכול לדרוש פיצויים במסגרת קרן הפנסיה שלו אם הוא אינו יכול יותר לעסוק בשום עיסוק סביר התואם את השכלתו והכשרתו. במקרה זה תינתן לו קצבה חודשית לפני גיל פרישתו. התשלום ינתן למי שבקרן הפנסיה שלו ישנו כיסוי למקרה של נכות בצורת קצבה חודשית.

ביטוח אובדן כושר עבודה

ביטוח פרטי: בדרך כלל גובה הפיצוי אותו מקבלים מהביטוח עקב אובדן כושר עבודה עומד על מקסימום 75% מההכנסות.

ביטוח מנהלים: הביטוח אמור לשלם קצבה חודשית עד לרגע בו יוכל לחזור האדם לעבוד. גובה הפיצוי הינו קבוע ואינו מושפע כמעט ממצבו הבריאותי של המבוטח. התשלום יועבר למבוטח עד לחזרתו לעבודה או לגיל הפרישה, המוקדם מבין השניים.

רכישת ביטוח אובדן כושר עבודה יעשה באופן פרטי או כתוספת לביטוח המנהלים בנרכש על ידי המעסיק. יתכן והמעסיק רוכש את הביטוח ממילא ולכן חשוב לברר על הימצאותו של כזה. כל עובד יכול לברר במקום עבודתו האם הוא זכאי והאם מפרישים לו במקום עבודתו ביטוח במקרה של אובדן כושר עבודה, בין אם זה בנוסף להפרשת תגמולי זקנה או מתוכם.

פרטים חשובים ברכישת פוליסת ביטוח לאובדן כושר עבודה:

  1. תקופת ההמתנה עד תשלומי הפיצוי לא תעלה על שלושה חודשים.
  2. פרנציזה- אפשרות לקבל רטרואקטיבית את התגמולים על שלושת החודשים בפרק זמן ההמתנה.
  3. שחרור מתשלומי הפרמיה בעת תקופת אובדן כושר העבודה.
  4. הכרה באובדן כושר עבודה מקצועי בהתאם להגדרת המקצוע בו עסק המבוטח ולא על פי יכולתו לעסוק בכל מקצוע סביר אחר.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר