איתור כספי נפטרים

אנשים רבים שהלכו לעולמם מותירים אחריהם סוגים שונים של רכוש, לעיתים בשווי רב ביותר. כאשר הנפטרים הלכו לעולמם, חלק מהם דאגו להשאיר לקרובי משפחתם רשימה מפורטת של רכוש וכספים, אם באמצעות צוואה ואם באמצעות תיעוד מפורט ומאורגן.

אולם לא תמיד מציאת כספי נפטרים הוא מלאכה קלה. אנשים רבים, ובהם ניצולי שואה, לא השאירו אחריהם, מסיבות שונות, תיעוד אודות נכסים פיננסיים.

הסיבה שהזכרנו במפורש את ניצולי השואה שהלכו לעולמם פשוטה – רבים מהם, שחוו חוויות איומות ונוראות, שמרו על חשאיות רבה במיוחד לגבי רכושם.

לכן, בני משפחתם ידרשו למאמץ מיוחד בכדי לאתר כספים שהם נעשו ליורשיהם על פי החוק.

איתור כספים בקופות ובבנקים – לחצו לברור

צעד ראשון לאיתור כספים

הצעד הראשון שיש לעשות לפני שמתחילים בתהליך של איתור כספי נפטרים הוא למצוא מסמכים ותיעוד.

מרבית האנשים שהלכו לעולמם, הותירו אחריהם מסמכים מסוגים שונים. במקרה של ניצולי שואה, לעיתים המסמכים חבויים במקומות מסתור בבית שבו התגוררו ולכן מומלץ לבצע בו חיפוש מדוקדק.

ידועים מקרים שניצולי שואה החביאו כספים ומסמכים בתוך מזרן, בארונות, בעליות גג ועוד. נתונים שנמצאים במסמך שכזה יכולים לחסוך טרחה רבה בהמשך.

מכתבים מהבנקים, תדפיסי חשבונות, מכתבים מחברות ביטוח, קופות גמל, קרונות השתלמות, תעודות מניה, הם דוגמאות למסמכים שחשוב לאסוף ולקרוא בעיון.

צעד שני למציאת כספים

לפי שפונים לגופים פיננסיים כגון בנקים, חברות ביטוח וקופות גמל, לצורך מציאת כספי נפטרים, יש להצטייד בכמה מסמכים. בין המסמכים שיסייעו בקבלת שיתוף הפעולה של הגופים הפיננסיים מצויים:

  1. מספר תעודת זהות של הנפטר.
  2. תעודת פטירה. במידה ולא קיימת, או שמדובר בקרוב שנפטר לאחרונה, ניתן להוציא תעודת פטירה באמצעות פניה למשרד הפנים. ניתן לפנות גם באמצעות האינטרנט, ולמלא בקשה באמצעות טופס מקוון.
  3. צוואה – יש צורך להנפיק צו קיום צוואה או צו ירושה (במידה והמנוח לא השאיר צוואה).

צעד שלישי למציאת כספי נפטרים

אתר חדש של משרד האוצר מאשר לחפש באמצעותו פרטים אודות חשבונות שונים של נפטרים. חשוב לציין שמדובר בחשבונות של חסכונות פנסיוניים מסוגים שונים כגון קופות גמל וביטוחי מנהלים.

האתר מספק לקרובי הנפטרים מידע אודות החברות שבהן יש או היו כספים השייכים לנפטר. למרבה הצער האתר איננו מספק רשימה מלאה ומעודכנת.

הרשימה עלולה להכיל מידע שכבר אינו בתוקף וכן להחסיר מידע אודות חשבונות קיימים, אך עם זאת מדובר עדיין במקור מידע חשוב.

צעד רביעי לאיתור הכספים

הצעד החשוב מכל, לקרובי הנפטרים, הוא לפנות לאותם גורמים שבהם יש, ככל הנראה, כספים שהשתייכו לנפטר.

המסמכים שנאספו (על פי הנאמר לעיל) יאפשרו למוסדות הפיננסיים לעמוד בדרישות החוק (דהיינו מסירת מידע ליורשים בלבד) ובמקביל לאתר את הכספים בצורה קלה יותר.

אפשר לקבל עזרה

למרות המאמצים, לא תמיד מצליחים היורשים לקיים בהצלחה את תהליך איתור הכספים.

לא תמיד אפשר להיות בטוחים שכספים נוספים אינם מסתתרים אי שם, בחשבונות רדומים בבנקים או בחשבונות לא פעילים בחברות הביטוח, בקופות הגמל ובקרנות ההשתלמות.

לכן, כדאי לדעת שישנן חברות שמציעות את עזרתן באיתור במציאת כספי נפטרים. חברות כאלה נסמכות על ניסיון, קשרים וידע, שאינו מצוי ברשות הציבור הרחב.

איתור כספי נפטרים- לחצו לברור

נספי שואה

חשוב להזכיר שכספי נפטרים יכולים לכלול כספים של יהודים שהלכו לעולמם בתקופות השואה. נספי שואה אלה הותירו, לעיתים, קרובי משפחה שחלקם מתגוררים בישראל.

איתור רכוש וכספים של נספי שואה הוא מלאכה מורכבת שמצריכה, כמעט תמיד, מעורבות של אנשי מקצוע. חלק מרכוש זה מצוי בתוך גבולות הארץ, וחלק מצוי בחשבונות בנק בחו"ל.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר