גמלת שירותים מיוחדים

הזכאות לקבלת גמלת שירותים מיוחדים מגיעה לאנשים נכים, מבחינה פיזית או נפשית, אשר נזקקים, עקב כך, לסיוע תמידי בביצוע המטלות הבסיסיות היומיומיות. גמלת שירותים מיוחדים מעניקה עזרה צמודה הניתנת מידי אדם אחר, במהלך 24 שעות ביממה. המטלות הבסיסיות שלפיהן מוגדרת מידת הצורך של אדם בסיוע של אדם אחר, הן שש הפעולות הבאות: הלבשה, אכילה ושתיה, קימה ושכיבה, הליכה, שליטה על סוגרים ורחצה.

גמלת שירותים מיוחדים מוענקת גם לאנשים, שעקב נכותם, הם עלולים לסכן את עצמם או את האנשים שסביבם, והם זקוקים להשגחה צמודה וקבועה לצורך הימנעות ממקרי סכנה.

גמלת שירותים מיוחדים מוענקת על פי קריטריונים שנקבעים במבחן התלות שעורך ביטוח לאומי בבית האדם הנכה, בו הוא קובע את מידת התלות שלו באדם אחר, ולפיכך נקבע גובהה של הגמלה. מידת התלות מוגדרת על פי שלוש דרגות של מוגבלות:

  • דרגה ראשונה: האדם הנכה מראה כי הוא תלוי בזולת באופן מועט, ומגלה קושי בצורה מתונה ביכולתו התפקודית. במקרה זה, גמלת השירותים המיוחדים תוענק לו בשיעור של 50%.
  • דרגה שנייה: האדם הנכה מראה כי הוא תלוי בזולת באופן בינוני, ומגלה קושי בצורה משמעותית ביכולתו התפקודית. במקרה זה, גמלת השירותים המיוחדים תוענק לו בשיעור של 100%.
  • דרגה שלישית: האדם הנכה מראה כי הוא תלוי בזולת במידה רבה, ומגלה קושי בצורה ניכרת ביותר ביכולתו התפקודית. במקרה זה, גמלת השירותים המיוחדים תוענק לו בשיעור של 150%.

הזכאים לגמלת שירותים מיוחדים

  • תושבים חוקיים של מדינת ישראל, מבוטחים בביטוח לאומי. תווך הגילאים נע בין 18 שנים לבין גיל הפנסיה- נשים עד גיל 64 וגברים עד גיל 67. אנשים אלה מוגדרים, על ידי המוסד לביטוח לאומי, כנכים מבחינה רפואית שעומדת על 60% ומעלה מזה. אנשים אלה נמצאים במצב בו הם תלויים בזולת לצורך ביצוע של כל שש הפעולות היומיומיות הבסיסיות ביותר (מוזכרות למעלה).
  • אנשים המוגדרים על ידי ביטוח לאומי כתשושי נפש, והם מוגבלים, מבחינה קוגניטיבית, בביצוע המטלות הבסיסיות, שעקב כך תפקודם התקין נפגם. תשושי הנפש לא מסוגלים לשפוט את המציאות בצורה נכונה, הם אינם מתמצאים במקום ובזמן, וזיכרונם הולך ומדרדר. כל התופעות הללו מגבילות אותם מאוד בתפקודם העצמאי.
  • אנשים חולים אשר מטופלים בדיאליזה, לפחות שני טיפולים בשבוע, אנשים שבגופם הושתל איבר מתורם זר, כמו לב, ריאה, לבלב, כליה וכבד. השתלת מוח עצם מעניקה גמלת שירותים מיוחדים בתקופת השנה הראשונה מההשתלה, או אנשים שעברו השתלת מוח עצם "עצמוני" (של עצמם), יזכו לגמלה בחצי השנה הראשונה מההשתלה.
  • אנשים עיוורים, שעקב הליקוי קיבלו 90% נכות רפואית, אך בתנאי שהם מתגוררים בגפם או עם בן/בת זוג עיוור/ת. גם אנשים בעלי אחוזי נכות בשיעור של 90%, כתוצאה מעיוורון, ו- 50% מחירשות, זכאים לגמלת שירותים מיוחדים.

הטבות גמלת שירותים מיוחדים

ביטוח לאומי מעניק את גמלת השירותים המיוחדים למטרת שכירת שירותים של מטפל/ת צמודה, אשר יהיו בבית האדם הנכה ויעזרו לו בכל הדברים הקשורים לתפקוד היומיומי – הכנת אוכל, רחצה, נטילת תרופות, הלבשה, אכילה עצמאית, קימה ושכיבה, הליכה לשירותים (או החלפה תדירה של מוצרי ספיגה למי שאינו שולט בסוגרים) וכדומה. הגמלה ניתנת בצורה כספית, המגיעה לחשבון הבנק של האדם הנכה.

המטפל/ת משגיח/ה על האדם הנכה גם כאשר הוא זקוק להשגחה צמודה ותמידית, במידה וישנו חשש לפגיעה עצמית או לפגיעה מכוונת אל האנשים הסובבים אותו. הסיוע בבית האדם הנכה כוללת, בנוסף, לתפקודו השוטף של משק הבית.

למידע נוסף:

קצבאות וגמלאות של ביטוח לאומי

גמלת סיעוד

גמלת ניידות

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר