פצעי לחץ בגיל הזהב

ככל שהזמן עובר, אנו גדלים, מתבגרים וגפנו משתנה בהתאם. ככל שהאדם גדל, מתבגר ומזדקן, חלים שינוים פיזיולוגים רבים בגופו, הרבה מערכות ואיברים אינם עובדים באותו קצב כמו בעבר והגוף האיתן והחזק הופך לחלש יותר. אנשי גיל הזהב נמצאים בקבוצות סיכון למחלות רבות אקוטיות וכרוניות, כגון: התקף לב, שבץ מוחי, סוכרת, סרטן ועוד. עם חלוף הזמן, חלק ממחלות אלו באם מטופלות או שלא מטופלות באופן הראוי, מתחילות להשפיע על חוזק הגוף יחד עם השינויים החלים על הגוף בשל הזקנה, האדם הופך לחלש יותר, קיימים קשיים בתזוזה, הליכה והאדם מוצא עצמו מרותק לכיסא או למיטה שלו שעות רבות בכל יום בשל חוסר כוח או יכולת לתפקד.

בנוסף, אנשים הסובלים ממחלות כרוניות, כגון: סרטן, אלצהיימר, שיתוק עקב טראומה או שבץ וכדומה, גם כן, מוצאים עצמם מרותקים למיטה וכסא גלגלים בשל חוסר יכולת לתפקד. כמו כן, הרבה מאנשי גיל הזהב מוגדרים כחולים סיעודיים, המטופלים בביתם או בבתי חולים סיעודיים וחייבים לקבל עזרה רפואית צמודה.
אחת הבעיות הנפוצות לחולים אלו, חולים סיעודיים, חולים במחלות כרוניות, חולים משותקים למיטה או לכסא גלגלים וכדומה, היא בעיית פצעי הלחץ.

מהם פצעי לחץ ומדוע מתפתחים בשכיחות גבוה בגיל הזהב?

פצעי לחץ מוגדרים כפצעים המתפתחים כתוצאה מלחץ ממושך, כרוני וגובר על אזור מסוים בגוף. האזור בגוף עליו מופעל הלחץ, נמצא במצב של  חוסר אספקת דם הקרוי איסכמיה ולאחר מכן, מתפתח גם נמק באותו אזור. כאמור, אין דם מחומצן מגיע לאותם רקמות ובשל כך מתחיל תהליך מהיר של מוות רקמות ותאים. תהליך התפתחות פצע לחץ, מתרחש בארבעה שלבים ובכל שלב ניתן לעצור את התפתחות הפצע ולטפל באזור לפני שייחלו סיבוכים בריאותיים קשים. ארבעת השלבים או הדרגות של פצעי לחץ כוללים:

  • שלב 1 המוגדר כשלב הקל ביותר בו, האזור בגוף עליו יש את הלחץ, נראה אדמומי, דלקתי ומתחילה פגיעה קלה בשכבת העור הראשונה.
  • שלב 2, עדיין מוגדר כשלב יחסית קל ושטחי, כיוון שאין פגיעה ברקמות עמוקות בעור.
  • שלב 3, מוגדר כשלב בינוני עד קשה. בשלב זה כבר חלה פגיעה עמוקה יותר בכל שכבות העור וברקמות התמוכות הנמצאות לצידו, אך עדיין אין פגיעה בשרירים ובעצמות.
  • שלב 4, מוגדר כשלב קשה מאוד, כואב, אשר עלול לגרום לסיבוכים בריאותיים נוספים. בשלב זה, חלה פגיעה קשה בכל שכבות העור, הרקמות, הגידים, השרירים ואף פגיעה בעצמות.
  • במרבית המקרים, שלבים 3 ו4 מתרחשים עקב חוסר תזוזה של האדם במשך שעות רבות (מעל 12 שעות) ועלולים להיגרם עקב הזנחה גורפת מצד המטפלים של החולה.

פצעי לחץ מתפתחים בשכיחות גבוה יותר בגיל הזהב ממספר סיבות: בגיל הזהב חלה ירידה טבעית בכל המנגנונים הפיזיולוגים של הגוף וביניהן גם ירידה במערכת החיסונית. בגיל הזהב מרבית האנשים סובלים ממחלות כרוניות, מחלות סיעודיות ומרותקים למיטה או לכסא גלגלים ותלויים בעזרת בני המשפחה או המטפלים שלהם.

נמצא כי 10% מהחולים בגיל הזהב המאושפזים בבתי חולים סובלים מפצעי לחץ, ובנוסף, מצא כי לפחות – 3% צפויים פצעי לחץ במהלך האשפוז.

מהם דרכי הטיפול ומניעת פצעי לחץ?

מודעות לתופעה ותזוזת החולה בכל מספר דקות יכולה לתרום למניעת התפתחות פצעי לחץ. בנוסף, שימוש במנופים, כריות, מזרנים ומוצרים אורתופדים שונים. שמירה על הגינייה אישית, מריחת תכשירים שונים על האזורים בעור הנמצאים במצב לחץ מתון וקבוע עם המזרן או הכיסא יכולים לסייע במניעה. הטיפול תלוי בשלב בו נמצא פצע הלחץ ובאופן כללי כולל תרופות כגון: דנטרולן סודיום,  דיאזפאם, באקלופן. במקרים קשיים יהיה צורך בהתערבות כירורגית.

מומלץ להחזיק בביטוח סיעודי על מנת לדאוג לכיסוי כולל של כל הטיפולים.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר